Debby Mureau is stem- en presentatiecoach en is daarmee een expert op het gebied van het zo optimaal gebruik maken van je stem. Ze leverde onlangs haar boek ‘Je stem als krachtbron’ af. Dit boek handelt over welke rol je stem speelt bij het overtuigen en beïnvloeden van degene met wie je spreekt. Een boek dat ook het salesvak betreft.
Je stem is onderdeel van de eerste indruk die je maakt. Als verkopers weten we dat die eerste indruk bijzonder belangrijk is. Je stem is een belangrijk onderdeel van die eerste indruk. Alleen al daarom moeten we dus bewust omgaan met onze stem.
Als sales spreken we dagelijks met mensen. Aan de telefoon, face-2-face of tijdens een presentatie. Zaak dus om professioneel met onze stem om te gaan. Dit boek staat boordevol tips en inzichten over hoe onze stem bij kan dragen aan betere gesprekken.
Mooi ook dat Debby ook het luisteren in een gesprek behandelt. Ze gebruikt dit als uitgangspunt van het gesprek. In sales is dit natuurlijk helemaal belangrijk.
Door met een rustige, ontspannen, lage, warme en duidelijke stem te spreken kom je veel overtuigender over. Maar ook je houding draagt hieraan bij. Een opgerichte houding staalt veel meer overtuiging uit, ook aan de telefoon! Rechtop zitten dus als je met klanten belt!
Datzelfde geldt voor het maken van oogcontact tijdens het spreken. Of het benadrukken van bepaalde woorden door ze langzamer ne met meer nadruk uit te spreken. Door je mond verder op te doen tijdens het spreken kom je krachtiger over.
Verder staan er veel voorbeelden en anekdotes in dit boek van bekende Nederlanders die professioneel met hun stem omgaan, leuk om te lezen. Bovendien geeft Debby veel oefeningen om je stem (verder) te trainen.
Voor ons verkopers is met name belangrijk om meer inzicht te krijgen in het effect van onze stem tijden contact met klanten. Om van daaruit onze stem zo te ontwikkelen dat we meer effect kunnen resulteren tijden gesprekken.
‘Je stem als krachtbron’, is absoluut een aanrader voor sales mensen. Het leest heel makkelijk en prettig en raakt de kern daar waar het onze stem betreft. Wat mij betreft een mooie aanvulling als je jezelf als verkoper verder wilt ontwikkelen!
Mag ik je heel hartelijk danken voor je blog? Ontzettend leuk dat je dit boek hebt genoemd! Wellicht is het interessant voor jouw doelgroep om toe te voegen dat inmiddels 120 accountmanagers en salesprofessionals de online (door Studytube gecertificeerde) training die bij dit boek is gemaakt (zie website ad-voice) volgen. Met zeer veel enthousiasme. Ik krijg erg mooie reacties terug. Ook is persoonlijke feedback van mij mogelijk daarbij. Het boek wordt inmiddels door opleidingen en universiteiten aan leerlingen aangeraden, dus de nieuwswaarde en meerwaarde ervan is daarmee bevestigd.
Geen dank, Debby. Dank voor je aanvulling.
groet, Rikkert
Comments on this entry are closed.