Journalist Erwijn Wijman schreef al eerder het salesboek ‘De verkoopmaffia‘ en leverde onlangs een nieuw boek af dat handelt over auto’s, sales en marketing. ‘Wat Je Rijdt Ben Je Zelf‘ is allereerst een uiterst vermakelijk boek dat bijzonder prettig leest. Het gaat volledig voorbij aan de technische kant van auto’s maar snijdt juist de marketingkant ervan aan.
Wat zegt een auto over de bestuurder? Dat is zo’n beetje de kernvraag waar het boek om draait. En hoe spelen autofabrikanten daar vervolgens op in.
Bovendien is het slim en creatief van de uitgever om bij de papieren versie van het boek het Book gratis weg te geven. Over marketing gesproken.
Verkopers en auto’s. Wat zal ik daar nu nog over zeggen. Vooral mannelijke verkopers hebben veelal een bijzondere band met hun auto. Het vervoersmiddel dient zo vaak als verlengstuk van henzelf. Natuurlijk brengen ze er een groot deel van hun werkdag in door op weg naar klantafspraken. Desalniettemin is de auto zeker voor verkopers meer een statussymbool dan een vervoersmiddel.
In het boek wordt nu eens uitgelegd wat het type auto doet met de bestuurder en wat het over de bestuurder zegt.
Er zijn talloze bedrijven die hun verkopers niet laten kiezen in welke auto ze willen rijden. Er is dan een opgelegd merk waar iedereen in moet rijden. Ik heb daar persoonlijk al nooit een warm gevoel bij gehad, bij dat keurslijf. Maar goed, nu wordt ook nog eens helder dat je daarmee dus verkopers creëert met een identiteitscrisis. Verkopers in de verkeerde auto. Of draaf ik dan een beetje door?
Comments on this entry are closed.