Salesmanagers die hun team op training sturen zijn daar zelf vaak niet bij. Vaak omdat ze het zo langzamerhand allemaal wel een keer gezien hebben met al die trainingen. Jammer want zo zenden ze een verkeer signaal naar hun eigen team. Namelijk dat het niet zo heel erg belangrijk is.
Maar bovendien zien ze helemaal niet hoe hun mensen ervoor staan. Een gemiste kans. Juist op een training komen nogal eens aandachtsgebieden aan het licht waar je als salesmanager op in kan spelen.
Soms hoor je dat ze het heel bewust doen om hun verkopers niet teveel onder druk te zetten. Lijkt me een slap excuus en bovendien kunnen ze dan altijd nog een deel van de training bijwonen.
Volgens mij zijn veel salesmanagers bang dat ze zelf ook aan de beurt komen tijdens zo’n training. Misschien moeten ze zelfs wel een rollenspel doen… Misschien dat dan zomaar aan het licht komt dat ze zelf eigenlijk helemaal niet (zo goed) kunnen verkopen.
Zonde, want tijdens een salestraining kun je juist de onderlinge banden aantrekken. Je kunt met en van elkaar leren. De salesmanager kan dit proces begeleiden en versnellen. Juist door wel aanwezig te zijn. Daar komt nog bij dat je als salesmanager juist laat zien dat training wel belangrijk is, juist door wel mee te doen.
Comments on this entry are closed.