Er zijn nogal wat verkopers die niet van koud bellen houden. Veelal heeft dat te maken met angst. Men vindt het eng om zo maar iemand op te bellen. Om het wat makkelijker te maken sturen ze dan vooraf een brief, die ze dan nabellen. De bekende tweetrapsraket. Eerst een brief en daarna bellen.
Dat is een beetje jezelf in de maling nemen. Want het overgrote deel leest die brief namelijk helemaal niet. Ziet die brief zelf niet. Kan zich die hele brief in de meeste gevallen helemaal niet herinneren. Met als gevolg dat het alsnog een ordinaire cold call wordt. Missie mislukt.
Als je al zo’n actie wilt doen met een brief dan moet die brief zo zijn opgezet dat de lezer ‘m opmerkt en leest. Wat willen zeggen dat je ervoor moet zorgen dat die brief opvalt door vorm en verschijning en vervolgens ook nog eens inhoudelijk ijzersterk is.
Dat vergt veel voorbereiding, tijd, energie en vaak ook nog een fors budget. Maar als het dan lukt dan heb je ook wat. Maar in de praktijk draait het meestal op niets uit. Hoewel hier wel kansen liggen want ‘ouderwetse’ direct marketing zoals dat ‘vroeger’ heette is niet meer van deze tijd en biedt daardoor nog best kansen!
Zoals gezegd echter laten veel sales hun cold calls vooraf gaan door een gewone brief die niets anders oplevert dan een extra kostenpost. Kies dan liever voor andere manieren om leads te genereren of besteed het koud bellen uit aan een specialist.
Comments on this entry are closed.