Op ZIBB heeft Kim Loohuis onlangs een artikel gepubliceerd over hoe orders te ‘closen’. In dit artikel heeft ze enkele van ‘mijn’ tips verwerkt. De insteek van dit artikel is hoe ondanks de economische malaise toch opdrachten binnen te halen.
Maar uiteraard zijn deze tips ook bruikbaar als er geen recessie is of als je daar geen last van hebt. De eerste tip is, naar mijn mening, ook direct de beste.
Eerder al schreef ik het artikel op dit blog “The only way you can make a deal is if you’re ready to blow itâ€.
Dat is nog steeds mijn eigen uitgangspunt bij elke onderhandeling.
Een beetje in het verlengde van een andere uitspraak die ik graag bezig: “If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen!†Zodra je bereid bent een deal ook te verliezen dan sta je daarmee zoveel sterker. En niet doen alsof je daartoe bereid bent en dan vlak voor ‘het gaatje’ alsnog toegeven.
De vraag is wel of bedrijven die last hebben van de recessie nu direct uit de problemen zijn met deze tips.
Momenteel zie ik zelf dat bedrijven vooral op zoek zijn naar nieuwe leads. Closen lijkt niet echt het belangrijkste probleem van vandaag de dag.
Wel hoe aan kwalitatieve leads te komen. Daarover in de volgende post meer
Comments on this entry are closed.