Het klinkt zo logisch en simpel als ik zeg dat je tijdens een sollicitatie gesprek als sollicitant ook vragen dient te stellen. Zeker als verkoper!
Maar deze week had ik een aantal job interviews met kandidaten over sales vacatures en een aantal maal viel me op dat de kandidaten in kwestie geen of onbenullige vragen stelden. Ze gaven netjes antwoord en voerden een prima gesprek. Maar noch tijdens het gesprek, noch tijdens de afronding stelde ze enige vraag of geen relevante vragen.
Â
Dat is niet handig, zeker niet als sales. Want vragen stellen is toch een onderdeel van het sales vak. Of eigenlijk zou ik moeten zeggen, relevante vragen stellen is een onderdeel van het sales vak.
Je wilt als sollicitant toch weten om wat voor bedrijf het gaat, of wat voor cultuur er heerst, of hoe men tegen het sales proces aankijkt, of wat gemiddelde order waardes zijn, of hoe men met klanten om denkt te gaan, of……..
En zo zijn er natuurlijk talloze vragen te bedenken. Die komen vanzelf als je jezelf goed voorbereid op een gesprek. En als je jezelf als niet voorbereid op een sollicitatie gesprek, doe je dat dan wel als je een afspraak hebt met een klant? Dat is de eerste vraag die bij mij boven kwam. Nog los van het feit dat ik het erg ongeïnteresseerd over vind komen.
Van sales mensen mag je toch (enige) assertiviteit verwachten. Toch?
Een goede tip is om de totale omzet van een bedrijf eens te delen door het aantal klanten. Meestal is deze informatie wel voor handen via de website of een jaarverslag. Zo weet je vooraf al wat de gemiddelde klantwaarde is. Dat hoeft dan niet ook direct de gemiddelde orderwaarde te zijn (een klant kan meerdere orders plaatsen). Maar het geeft je wel een indruk. Zoeken ze een ‘zware’ sales terwijl de gemiddelde klantwaarde relatief laag is dan kun je daar een vraag over stellen. Geloof me, ze zullen in alle gevallen versteld staan van het feit dat je jezelf zo goed hebt voorbereid.
En zo zijn er nog wel wat tips te geven. Maar wees creatief. Lees jezelf goed in. Via het internet is er veelal meer dan voldoende informatie beschikbaar over een bedrijf. Al lezende kan het niet anders dan dat er vragen bij je boven komen.
Maar houd ook het profiel van de betreffende vacature in gedachten. Zitten daar tegenstrijdigheden in (wat vaak gebeurt) stel daar dan vragen over.
Maar laat in ieder geval zien dat je een serieuze gesprekspartner bent en dat je jezelf hebt voorbereid. Want dat doe je bij je klanten toch ook……………………?
Â
Comments on this entry are closed.